8. marts 2018

Lokalavisen viser en fremtidsorienteret hybridbus, der ikke forurener, og fortæller at på sigt skal der også laves et skib og et tog, der drives frem med den teknik. Det giver jo et godt signal til turisterne fra de store byer. Men om øboerne overhovedet vil mærke en forskel kan jeg godt tvivle på, for det blæser næsten altid her på denne smalle ø

Den forbunds-dækkende avis er alvorligere i tonen, dels omkring politiken i Rusland og den truende handelskrig som Trump vil erklære snart.

Ingen af aviserne nævnede, at det var Kvindernes Kampdag i dag. Måske havde de glemt det, men det havde Inge ikke

Morgenmaden var dejlig som de foregående, med den undtagelse, at jeg pludselig mærkede noget hårdt i min ellers bløde bolle med smør og honning. Det var en tandkrone, der havde løsnet sig. På vej op til værelset forespurgte jeg i receptionen, om de kunne anbefale en tandlæge og venligst spørge om han/hun skulle have et hul i kalenderen i dag, så jeg kunne få sat den fast.
Receptionisten kastede sig straks over opgaven og fik på 5 minutter en tid hos tandlægen i Keitum, som de benytter til de af deres gæster, der som jeg fik et problem. Jeg fik minsandten en tid i eftermiddag ved 3-tiden!

Billedet her fortæller fint om, hvordan vejret var – og det var ikke fint  Men Inge var som altid ude og hendes formiddagstur gik sydpå ad landevejen mod Keitum.

Min tur midt på dagen varede ikke så længe. Gik bare lidt hen langs stranden og så tilbage ud om det lille kystfremspring bag havnen i Munkmarsch. Vandet var væk og isflagerne lå tilbage som strandede hvaler   Tænkte på, at lige så roligt der er her nu, lige så hektisk må der være her om sommeren med et aktivt windsurfermiljø, badegæster og andre turister lige uden for hotellets område.

Derimod kom Inge ud over hedeområderne på hendes eftermiddagsgåtur, som gik nordpå.

3 minutter i min aftaletid kl. 15:00 parkerede jeg uden for tandlægens praxis. Helt gammeldags at kunne parkere lige udenfor  På mindre end en halv time var behandlingen overstået tilfredsstillende.

Jeg nåede hjem til Kaffee og Kuchen, hvor vi startede med Pflaumen-Marzipan Kuchen med flødeskum efterfulgt af et stykke Fährhaustorte, som jeg guffede i mig med stor fornøjelse, for nu var kronen jo på plads i munden igen.

Inge gik sig igen en tur som førte hende ind i Keitum by. Den forekom hende tæt bebygget, men det var med huse i Sylt-stil og ikke kun sommerhuse. Adskillige små butikker og en keramiker i den gamle stationsbygning gav også byen et positivt præg.

Der Tagesprophet for den 8. og 9. april fik jeg ikke med hjem, men Inge husker at aftensmaden var kikærtesalat med red snapper, rosa linsesuppe med duebryst og Seibling med rodfrugtmos.

På vej tilbage fra aftensmaden mindede Inge mig om en kurv med forskellige varer, der stod ved receptionen. Dem kunne man købe og deriblandt var også hotellets egne brød. Der var noget at huske på, når vi i overmorgen skal hjemad, for vi var meget tilfredse med brødet.

Medens jeg fotograferede brødlisten mødte Inge denne lille gentleman på vej tilbage til værelset. Meget charmerende, må man sige. Selv har jeg ikke haft slips på i 3 år, selv om jeg har en række ganske pæne og noble hængende derhjemme

Karussel-turist-hesten blev færdig. Den viser på den ene side færgen fra Rømø til Sylt, en Strandkorb i hotellets have med vilde kaniner omkring, samt 3 af de 5 fyrtårne på øen. Fra venstre: “Rotes Kliff”, “List West” og “List Ost”.

På den anden side de to andre fyrtårne. Fra venstre: “Hörnum” og “Kampen”. Derudover Das Autozug som vi vil køre med over Hindenburgdæmningen i overmorgen og endelig en Strandkorb, som de også laves på Sylt
Det er så den første turist-souvenir-karusselhest, jeg har lavet. Inge foreslog, at jeg skulle prøve, efter at vi i Skagen havde set adskillige køer, der var malet med turist-motiver. Det tog mig, som vist nævnt tidligere, et par dage at komme igang, for jeg kunne ikke forestille mig hvordan den skulle komponeres. Men det kom sig af sig selv, for jeg startede med et delmotiv, så kom ideen til det næste osv.

This entry was posted in Sylt marts 2018. Bookmark the permalink.