16.august 2012

Tyrol. Kære alle sammen. Lad os i dag starte med at sige tak til Nina og Christian for deres “Sommer i Tyrol” fortælling og billeder. Næste gang må de huske at få taget et billede hvor de begge to er sammen. Tyrolerhilsener fra Inge og Steen. P.S. Billedkvaliteten skal undskyldes, da jeg har tyvstjålet dem fra deres fortælling, Inge.

Italien. Hej igen. Taksigelserne fortsætter. Her er det for Freja og Jespers “Postkort fra Italien”. Det er dem der gav os ideen til at lave en række små postkort denne gang, og vi må rose dem for at de har husket at tage fotografier hvor vi ser dem begge. Nu venter vi spændt på deres næste postkort fra Grækenland. Italienske hilsener, Inge og Steen. PS: Vi beklager igen billedkvaliteten her, årsagen er den samme som ovenfor…

Hotel Adria. Godmorgen kære læsere. Dagens første postkort viser en lille detalje fra morgenmaden: 2 slags smør på Steens tallerken! Det til venstre er GEDESMØR og det til højre er almindeligt kosmør. Brødet I ser en del af er bagt  hos en bio-bager og væsken i dejen er lavet med “vitaliseret” vand. Hvad det så vil sige, er i skrivende stund ikke klart for os, men Steen sagde at det smagte godt, og hvad angår gedesmørret fortæller han at det havde en “interessant smag der overraskede i positiv retning”. Morgenmadshilsener, Inge og Steen.

Dagens Menukort. Kære Alle, som I nu ved så skal vi blandt morgenens mange vigtige beslutninger også tage et vigtigt valg mht. aftenens hovedret til aften. Vi valgte denne gang “Ossobuco” – man er vel i Italien, ikke? Parate til dagens gøremål sender vi energiske hilsner. I&S.

Hotel Adria. Hej alle morgenfriske. Det mente vi, vi var og gjorde os parat til en gåtur ned i byen og havde planlagt ruten og det hele; men da vi nåede hoveddøren kunne vi se at gadelygterne var blevet tændt og det var blevet usædvanligt mørkt i forhold til tidspunktet på dagen. Der var godt nok lovet regnbyger og torden, ind imellem af de voldsomme slags, og det var netop hvad der var ved at hænde. Vi besluttede klogt at vi vist måtte udsætte gåturen, og på vej ind i hotellet igen fotograferede vi dette skilt ved siden af hoveddøren. Til de mange blandt læserne som kan italiensk behøves naturligvis ingen forklaring, men for alle os andre  må vi lige lege lidt frem og tilbage med ordene og får det til at betyde noget med tradition og kultur og gæstfrihed. Bygningen er under kulturel beskyttelse idet det er en arkitekttegnet belle époque bygning fra før 1. verdenskrig, hvor den østrigske og tyske overklasse boede her. Den 1. verdenskrigs udfald betød at Sydtirol blev annekteret af Italien og dermed at det tidligere klientel udeblev. Ikke kun hotel “Austria” som det hed dengang, men hele Meran sank ned i dyb depression og fandt ikke sin storhed igen. Dog, med opsvinget i midten af 1950’erne begyndte byen og hotellet her, som nu hed “Hotel Adria” at komme sig. Steens bedstemor, Dorthea var med fra starten som turist i byen og efter et par rejser fast gæst på “Hotel Adria” i en 4 ugers tid i juni-juli. Med de kulturelle briller lidt ned på næsen sender vi historiske hilsener fra Meran, Inge og Steen.

Hotel Adria, Kære alle. På vej op på værelset gik vi lige ud på den nordvestlige terrasse på 1. sal og tog dette billede. Torden og regnbygerne kravler ned ad bjergsiderne og nærmer sig os. Dramatiske hilsener, Inge og Steen.

Hotel Adria. Hej igen. Postkortet viser udsigten fra vores balkon mod syd eller sydvest. Hele området var nu under uvejrets svøbe. Medens Steen stod og fotograferede slog et gigantisk lyn ned meget tæt på, så voldsomt og så tæt på at han i et eneste akrobatisk spring af olympiske dimensioner flyttede sig baglæns fra balkonen og ind i hotelværelset! Lynende hilsener, I&S

Meran. Kære alle sammen. Efter en times tid med regn blev det strålende klart og vi gik ned i byen. Her så vi i Kurparken bla. dette træ med granatæbler. De gror ikke i Chantilly!Klare hilsener med himmelblåt fra Inge og Steen.

Meran. Hej igen. Vi besluttede os for at få købt de ting ind vi havde planlagt, og efter vores besøg i lædervarebutikken manglede der bla. en dametaske i butiksvinduet og en portemonnaie i skufferne. Taskehilsener Inge og Steen. P.S. Selv om vi valgte at bruge resten af dagen til indkøb, fik vi og kreditkortene alligevel gået mere end 5 km.

Café Krone. Hej alle sammen. På vores forespørgsel om hvor vi fandt byens bedste Konditorei anbefalede lædervarebutikken os Café Krone. Klokken var blevet mange og vi følte at vi manglede noget at styrke os på, og hotellets kagebord var laaaangt væk, dvs. 10 minutters gang, så vi satte kurs mod Café Krone i Freiheitsstrasse. Trætte hilsener Inge og Steen.

Café Krone. Hej igen. Som postkortet her viser valgte vi begge to Eiskaffee som viste sig at være flot dimensionerede og egnede for voksne, især på varme dage som i dag. Vi plejer ellers ikke at drikke iskaffe men her på denne rejse er vi allerede slubret 3 af slagsen i os. Iskolde kaffehilsener I&S.

Wandelhalle Merano. Hej igen. Vi holdt en lille pause med vores indkøb på en overdækket terrassse ved den brusende Passerflods højre bred. Hvilende hilsener I&S.

Merano anno 1750. Kære alle sammen. Under det lange halvtag vi sad under var der en lang serie af malerier fra Tirol så her fandt vi dagens kunsterneriske islæt. Postkortet viser Merano anno 1750 malet i sepiafarve. Kunstneriske hilsener Inge og Steen.

Obermais. God aften. Inden aftensmaden besluttede vi at gå op til Obermais, her havde Dorthea nemlig også fotograferet og det var kun 5 minutter fra hotellet. På Brunnenplatz fandt vi Dortheas motiv og knipsede det med kameraet i mobiltelefonen – i modsætning til hendes gamle sort/hvide film og manuelt betjente fotoapparat. Retro-hilsner fra Inge og Steen.

Brunnenplatz i Obermais. Kære læsere. Nu vi var oppe i bydelen øst for hvor vi bor og klokken var kommet godt på den anden side af 18, ja den var nærmest 19, behøvede vi ingen undskyldning for at tage en aperitif på en lokal fortovsbeværtning. Den bestod af et glas Weissburgunder til hver – den samlede regning blev 2.40 €, hvilket ikke kan kaldes turistoptrækkeri. Skål og godaften vore damer og herrer! Inge og Steen.

Pianoaften på Hotel Adria. Godaften. Som I kan se var der piano underholdning fra klokken 18-22 og fra spisesalen og til vores balkon på 3. sal kunne det høres og for os var det deroppe et fint akkompagnement til en dejlig vin mens vi nød natten falde på og køligheden sætte ind. Dejligt. Godnat fra Inge og Steen.

This entry was posted in August 2012. Bookmark the permalink.