21. september 2018

Dette motiv af Kvæsthusgade set fra St. Annæ Plads er for os et sjældent fotograferet motiv, men ganske interessant fordi det viser Nyhavn nede for enden og illustrer fint, hvor tæt på alting ligger på hinanden i denne bydel. Nå, det lød måske lidt filosofisk…
Inge tog det på sin tur fra hotellet til Emmerys.

Dette og andre lignende bannere lagde Inge allerede mærke til tidligere. Der er forskellig tekst fra banner til banner. “Ofelia” er restauranten inde i Skuespilhuset, hvor vi spiste, da vi var i teatret forleden.

Jeg gik hen til høkeren på hjørnet med tomme flasker, fik min pant og fortsatte til Emmerys. Her købte jeg, ud over morgenmaden, et rugbrød og nogle boller til at tage med hjem, plus 2 boller med ost og 2 kanelsnurrer til at guffe på hjemrejsen. Vi skal nemlig hjem idag.

På tilbageturen til Admiralen gik vi rundt om Skuespilhuset og ud på Kvæsthusbroen, hvorfra dette billede af Amalienborg er taget. Mama er ikke hjemme, men det er Frederik og familien

Vi gik gennem Amalienborg tilbage til hotellet. Tog dette billede af det, for det er egentlig også sjældent at vi gør det.

Pakkede det sidste og lukkede kufferterne. Intet problem at få en taxi. Taxi-chaufføren havde derimod et problem, som han først indviede os i, da vi var undervejs. Det var, at hans taximeter ikke virkede. Jeg mener, at så må han overhovedet ikke køre – og måske var han en ulovlig taxi. Han takserede prisen til 106 kr. til Hovedbanegården. Synes, at jeg betalte 83 kr. den anden vej

Vi kunne profitere af DSB-loungen denne gang, fordi det er hverdag. Ikke fordi vi var der ret længe, men en kom kaffe og et toiletbesøg var der da tid til.

Vi var ikke alene i stille-kupéen i dag. En herre kom ind, læste avisen diagonalt og fandt sin laptop frem.

Undervejs annoncerede tog-damen, hvilke vogne der gik til Ålborg og hvilke der kun gik til Fredericia. Sidstnævnte destination inkluderede vores vogn, så vi var spændte på at høre, hvad hun egentlig mente, når billetterne skulle kontrolleres.

Togdamen forklarede: “Vi annoncerer altid kun lyntog til Fredericia, for derefter bliver det et almindeligt tog!” Det havde vi aldrig oplevet før, og det lod til at mange passagerer havde lignende problemer med denne utraditionelle annoncering.
Senere kom annonceringen “…til Struer ved Herning”. Hun var sproglig nydansker, ligesom os, og min teori er, at hun skulle have sagt “via Herning”.

Vi ankom til Struer som planlagt og ude i Venø Bugt kunne vi se, at der var godt med skum på bølgerne. Og allerbedst: der var ophold i regnvejret og vi kunne gå hjem i tørvejr.

Kufferterne blev tømt straks og vi fik kaffe med kanelsnurrer fra Emmerys

This entry was posted in København september 2018. Bookmark the permalink.