3. oktober 2016

20161003_065004-627

Morgenbillede. Man skal se på uret for at vide, at klokken er 06:50, så mørkt er der – men vi er jo også kommet længere nordpå i de seneste par dage.

20161003_073528-627

07:35 så det bedre ud – på en måde, men så blev det også klart, at det var gråvejr derude.

Morgenmaden spiste vi også nede i restauranten. Hotellet er en selvstændig enhed og har udelukkende overnatning, men samarbejder med restauranten med hensyn til reservation af bord til om aftenen og morgenen. Helt mærkeligt ikke at skulle til en buffet, men bestille efter et kort. Det virkede udmærket og betjeningen var venlig. Med vandet, skibene og lystbådene lige udenfor var det næsten helt hjemligt

09:06 tog Inge dette billede medens jeg pakkede bilen. Fint med parkering i bådehuset, når det nu var vådt udenfor. Regnen var dog stilnet af, da jeg bragte bagagen ned.Jeg spekulerede på, om bygningen var støbt i beton som de fleste siloer, og derefter forsynet med et lag teglsten af æstetiske årsager – eller om bygningen var muret op.

Der Pierspeicher wurde 1935/36 von Peter Kruse nach Plänen des Kieler Architekten Heinrich Hansen erbaut. Der siebengeschossige Zweckbau wurde zur Getreidelagerung genutzt. Er ist ein unübersehbares Element des Kappelner Stadtbildes und erinnert an die einstige wirtschaftliche Bedeutung Kappelns als Umschlagplatz für landwirtschaftliche Erzeugnisse…
Nach über 50 Jahren intensiver Nutzung und anschließender Stilllegung kamen 2003 Pläne auf, den Getreidespeicher abzureißen und durch Wohnungsgebäude zu ersetzen. Um diesen Abbruch zu verhindern wurde der Speicher 2004 in das Denkmalbuch des Landes Schleswig-Holstein eingetragen. Damit ist der Pierspeicher Kulturdenkmal und steht unter Denkmalschutz. 2006 fand sich ein ideenreicher Investor, der den Speicher kaufte und in enger Zusammenarbeit mit den Denkmalbehörden eine Umnutzung plante. Mit viel Sorgfalt begann die Restaurierung des in die Jahre gekommenen Speichers…
Heute steht am selben Platz, wo vor über 75 Jahren Getreide gehandelt wurde, ein Gästehaus mit maritimen Charakter direkt an der Schlei und bietet seinen Gästen einen einzigartigen Ausblick.

Efter lidt for meget omkørsel på grund af vejarbejde krydsede vi 10:07 grænsen ved Kruså. Her var aldrig specielt smukt, men de mange indvandringsforhindrende foranstaltninger gør det bestemt ikke bedre at se på.

I Aabenraa havde vi et ærinde her…

20161003_111540-627

… for at få fyldt de tomme tedåser op derhjemme.

Derefter ind det sædvanlige sted for at købe brød med hjem…

Klokken var efterhånden blevet 11:30, så vi valgte at tage vores undervejs-pause-snack her.

20161003_135844-550

På vej op gennem Jylland besøgte vi genbrugsbutikker i Grindsted. I et af dem genså vi et vinterbillede med snekastning som motiv. Det gav anledning til at huske snakken med Hjalmar om snekastning i Boddum, hvortil mandskab blev indkaldt fra områdets gårde.
Hvorfor købte vi ikke billedet? Det var jo ellers snart årstidsaktuelt. Vi syntes nok, at prislejet var lidt for højt

Hvor dagen startede i gråvejr, endte den i solskin. Inge tog dette billede i Struer 15:49 og 5 minutter senere var vi hjemme på 6. etage.

20161129-092953-550

Vi havde været 7 timer undervejs idag og tilbagelagt 308 km. Den 18 dage lange rejse på mere end 3300 km var slut.

This entry was posted in DK-D-A september 2016. Bookmark the permalink.