14. april 2018

Dagen startede på denne måde – lidt før 6 – som var den malet med pastelfarver. Blæsevejr var det stadig, men ikke så koldt længere. Der var stadig god tid inden morgenmad, for Emmerys åbnede først klokken 8. Det var nemlig lørdag.

Efter morgenmaden hos Emmerys gik vi tilbage til hotellet (yderst til højre) via Nyhavn og rundt om Skuespilhuset og ud på den nye Kvæsthusmole. På billedet her kunne den ligne en landingsbane med Skuespilhuset som lufthavnsterminal

Fra Kvæsthusmolen så vi, at Kongeskibet lå for anker ud for Toldboden. Senere, ved 10-tiden, gik vi op til Løgismose ved Toldboden for at købe snacks til opholdet på Anglesey – og ved den lejlighed kunne vi tage Kongeskibet “Danmark” nærmere i øjesyn. Det ligner, hvad det også er, et skib fra en tidligere epoke. Men det gør slet ikke noget, når man som jeg er lidt nostalgisk anlagt

Ved 11-tiden var vi ved Magasin, hvor der var stort 150-års jubilæums tam-tam, med dansegrupper og høj popmusik – og ved indgangen nogle jubilæums-udklædte Magasin-medarbejdere, som delte gavekort ud, pålydende 50 kr. Inge og jeg fik hver et. Indenfor fandt Inge de skjorter, hun så på i går, og dem købte vi – nu med bidrag fra gavekort.

Efter indkøbene gik vi tilbage til hotellet med indkøbene. Undervejs, ved Emmerys, gik vi ind for at få en kop espresso og smagte på hindbærsnitterne, så vi kunne beslutte os mht. til at give Roland en posefuld eller ej. Den smagte så godt, at vi sagtens kunne tage nogle med til ham.

På vej til mit frokostmøde med et par gamle kollegaer gik jeg over broen over Nyhavn og benyttede lejligheden til at tage et af disse ikoniske København-motiver, der vil passe ind i enhver stak postkort fra byen i al den tid, der har været farvefoto-kort

Udenfor Restaurant Amalie i Amaliegade stod Jørgen og ventede og sammen stod vi yderligere 10 minutter, inden vi besluttede os for at gå indenfor og få en fadøl på bordet, medens vi ventede på Annette. Det blev et hyggeligt møde i en hyggelig restaurant og vores valg fra smørrebrødsmenuen var og smagte typisk dansk. Altså, vi fik, hvad vi kom for

4 timer senere trådte jeg ind i Ranes Hus (Nationalmuseet) og så Inge og Marie oppe på balkonen ved Restaurant & Café Smör. Der havde de holdt møde, medens jeg mødtes med kollegerne i Restaurant Amalie.
Inge havde på det personlige plan haft et godt og interessant frokostmøde med Marie, som altid. Mad- og vinmæssigt var det dog middelmådigt. Marie havde fortalt om sin forskning og de papers, hun er ved at udarbejde. Inge havde virkelig nydt dette samvær. For hende er det altid dejligt at være sammen med en af niecerne (og nevøerne). Inge lærte også om begrebet dumb-phone!!!
Vi forlod alle 3 museet sammen og skiltes først ved Christiansborg – næmere betegnet Højbro Plads. Jeg var glad for også at hilse på Marie. Hvor heldig kan jeg være, at mødes med mange dejlige mennesker på én dag. Det hele være takket Inge, som også sørger for, at jeg mødes med de gamle kollegaer.

Aftensmaden spiste vi igen hos Løgismose på Illum Rooftop. Den komponerede vi af ristet brød, gruyere, fast ost og en flaske Sancerre. Vi fortrød, at vi ikke inviterede Marie med herop til en fortsættelse af den dejlige dag, som hun og Inge havde sammen. Og dermed havde jeg også kunne have haft mere tid med Marie…

I Løgismoses spiseområde lå en stabel kogebøger. En af dem var skrevet af Meyer. Billedet blev mere taget som en “husker” end et rejsefoto til bloggen her, for jeg skal ved lejlighed kigge nærmere på den.

Ved halvottetiden stod vi her – som så ofte før – og kiggede over mod Nyhavn og de ventende gående fra havnen mod byen. Vejret var blevet gråt-i-gråt, men det var stadig umiskendeligt forår

Godnatbilledet bliver dette motiv med Skuespilhuset. I morgen bliver en kulturdag for os, for da skal vi til ballet. Ikke i Skuespilhuset her, men i Det Kgl. Teater.

This entry was posted in Kbh - UK april 2018. Bookmark the permalink.