26. marts 2017

Dagens aktiviteter begyndte på Inges gå-ben – og vejret var ikke det allerbedste til en lille ferie. Men nu var det heldigvis ikke i Bremdal, at vi havde reserveret hotelværelse

Lidt i 10 tog vi hjemmefra og bestemte os for at kigge indenfor på Boddum kirkegård – det kunne jo være, at der trængtes til at få fjernet visne blade…

Og det trængtes der til…

Vi fortsatte nordpå og østpå hen over Vejlerne og holdt en lille Pinkelpause ved fugleskjulet.  Pudsigt nok husker jeg altid stedet her i fint solskin, hver gang vi kommer til at snakke om det – men som før jul var det også gråvejr nu

Bilens navigator sendte os ikke over Vildmosen, som tidligere, men op langs vestkysten. Det passede mig godt, for jeg havde hen over Vejlerne tænkt på, hvor vi mon skulle svinge fra for at komme den vej. Ruten var så en afveksling fra juleturen og den gav blandt andet anledning til at se den brede strand ved Løkken. Jeg ved ikke, hvornår jeg var her sidst, men minderne om stedet var helt tilbage til midt i 1950’erne.
Med udsigt til gusen lidt ude på havet holdt vi bolle-med-ost-pause, medens vi var lidt spændte på, hvordan mon gusen opførte sig i Skagen.

14:48 kørte vi ind i det vejstykke syd for Skagen, der i vores ungdom blev kaldt “Brenner Passet”. Dengang var der ingen generel hastighedsbegrænsing på 80 km, og vejen var endnu ikke rettet henne ved plantagen, så når der var meget tunge fødder undervejs blev de 2 noget uoverskuelige vejsving vejstykket der fremme indeholdt farlige – og nogle gange meget farlige, dødsensfarlige. Men vi trillede i dag ganske roligt afsted med de 80 km/t vi måtte

5 minutter senere var vi på Flagbakkevej lige før Gl. Skagen. Der var lidt blåt på himlen, men gusen var ikke helt væk.

Nej, den var her stadig og kastede et lidt spøgelsesagtigt skær over stedet. Men målet ser vi lige fremme og kunne glæde os over at have haft en problemfri rejse.

Vi havde kørt 249 km og været ca. 4:15 timer undervejs – inklusive kirkegårdsaktivitet og pause i Vejlerne og omkørsel oppe ved Hirtshals.

Receptionisten fortalte, at da han kørte på arbejde inde fra Skagen var der fin blå himmel derinde, og herude var stedet indhyllet i tyk grå gus. Men solen skinnede ind i værelse 76 som vi havde håbet på. Selv om vi bor ved fjorden og har rigtig meget lys omkring os til daglig, så er det helt specielt intenst heroppe.

Vi har jo været her før og behøvede ikke introduktion til hotellets fortræffeligheder, så vi kunne med det samme profitere af, at klokken nu var varm-chokolade-med-flødeskum-tid. I dag kom den med usædvanligt meget flødeskum, så en ny ungkok må have været i køkkenet – gætter jeg på  …men den smagte ganske dejligt alligevel.

I mellemtiden blev vejret bedre og gusen havde trukket sig tilbage. 16:15 var vi henne for at se, om der var foretaget reparationer på kysten ved Solnedgangspladsen. Så vidt vi kunne se, var der kun kørt sand på – ellers ingen egentlige reparationer foretaget på den flisebelagte plads. Den oprindelige afspærringstape hang der endnu – siden juledagene.

Helt naturligt gik vi hen stranden ved Havbakken…

…for der var mange fine sten at kigge på

Dejligt var det at gå der langs brændingen, høre bølgerne rulle ind og rasle med stenene. Rent zen!

Fra stranden gik vi op til båken på Kikkerbakken for at få overblikket. Gusen var helt ude ved horisonten. Det var fint, og der kunne den godt blive!

17:45 var der stadig masser af lys derude, og det fine ved værelserne 71 og 76 er, at dette lys strømmer ind – helt af sig selv.

Fra et af de andre vinduer er der kig ned til Brasseriet. Optimistisk er der allerede sat borde frem udenfor. Det var vejret dog ikke til.

18:15 sendte vi dette billede til Anker, Christian og Lene og fortalte, at det blev taget i dag for 40 år siden ved bagindgangen til Skagen Rådhus

På sådan en dag er der en vis dress code – sådan i det diskrete – her imødekommet med en dagsaktuel midterring

Og der sad vi så – 40 år efter – i Pejsestuen og ønskede os tillykke med dagen… …og kunne derudover bedømme Pejsestuens nye loft

Aftensmaden stod på Skagen Fisk i form af lyssej med spinat og grønkål…

…og en moderigtig – og velsmagende – chokoladedessert med sorbet og bær fra strandtornbusken. En dejlig “bryllup +40 middag”.

Og derefter gik vi en aftentur. Smukt vejr til netop det…

…og vi kunne runde dagen af med en solnedgang fra Solnedgangspladsen, som nu kunne leve op til sit navn

This entry was posted in Skagen marts 2017. Bookmark the permalink.